Egyenruhában az Emirates légiutas kísérőjeként

Fapados vagy prémium légitársaság? Kinek jobb dolgozni?

Amikor valaki úgy dönt, hogy légiutaskísérőként szeretne elhelyezkedni, de még nem volt lehetősége belekóstolni a repülés világába, akkor joggal merül fel a kérdés: vajon a fapados vagy a prémium légitársaságoknál jobb dolgozni?

Míg utasként szinten mindenkinek egyértelmű, hogy mivel kellemesebb utazni, addig cabin crewként, azaz személyzetként már nem ennyire egyszerű a választás. Nekem volt szerencsém mindkét “létformát” megtapasztalni, így most összeírtam, hogy szerintem melyek az előnyei és hátrányai a különböző típusú társaságoknak.

Kolléganőmmel a Ryanair régi egyenruhájában, valamikor 2012-ben

Fapados

A fapados légitársaságok általában alacsony áron kínálnak rövidtávú utakat egy-egy kontinensen belül. Az alacsony árhoz minimális szolgáltatás társul: a repülőjegy ára általában csak a tényleges utazást tartalmazza, minden másért – beleértve a csomagfeladást, a kézitáskánál nagyobb fedélzeti poggyászt, a fedélzeti étel- és italfogyasztást … stb. – az utasnak felárat kell fizetnie. Habár sok utazó kritizálja ezeket a légitársaságokat, én őszintén szólva kedvelem azt a fajta szabadságot, hogy ma már ha csütörtökön úgy döntök, szeretném a hétvégét Londonban tölteni, akkor egy kis szerencsével pár tízezer forintért azonnal retúrjegyhez juthatok. A fapados légitársaságok tehát nem ördögtől valók, pláne nem a stewardok és stewardessek szempontjából.

Dolgozóként nagy előnyük, hogy:

  • A személyzet a munkát és a magánéletet könnyen össze tudja egyeztetni egymással, hiszen a legtöbb úticél nem jár layoverrel, azaz ott töltött éjszakával, így a nap végén a crew a saját otthonába, a családjához térhet haza.
  • A fapados légitársaságok általában számos nagyvárosban üzemeltetnek bázist. így a légiutaskísérő jelöltek egy, a lakhelyükhöz közeli bázisra is jelentkezhetnek, tehát a repülés nem feltétlenül jár együtt költözéssel.
  • A légitársaság “rossz hírneve” nem feltétlenül jelent hátrányt a stewardessek szempontjából, mivel az utasok nem érkeznek magas elvárásokkal a fedélzetre. Ennek megfelelően sokszor egy barátságos mosoly, a kedves kiszolgálás és a segítőkész, közvetlen hozzáállás is óriási, kellemes meglepetést okozhat és távozáskor elégedett mosolyt csalhat még a legmorcosabb utas arcára is.

Azonban a fapados légitársaságoknak is megvan a maguk hátránya:

  • Mivel fő versenyelőnyük az, hogy az áraikat tartósan alacsonyan tudják tartani, ezért a költségeikre fokozottan figyelnek. A személyzet fizetése elmarad a prémium légitársaságok által kínált juttatási csomagoktól és egy kezdő stewardessnek gyakran saját erőből kell befektetnie ebbe a karrierbe: fizetnie kell a kötelező szakmai tréningért, azaz a kiképzésért, előfordulhat, hogy az első években csak munkaerő-kölcsönző cégen keresztül tudja alkalmazni a légitársaság, és extrém esetekben még az egyenruháját is önköltségből kell fedeznie.
  • A repülés varázsa is gyakran csak a repülőterekre és a gép fedélzetére korlátozódik. Ritka a layover, a fapados légitársaságok inkább csak turnoverekkel operálnak – azaz elrepülnek egy városba, leszállítjak az utasokat, felveszik az újakat és már repülnek is vissza az induló bázisra. Így a légiutaskísérőknek sincs gyakran alkalmuk arra, hogy várost nézzenek.
  • Mivel egy nap több fordulóból, azaz szektorból is állhat, ezért előfordulhat, hogy egy műszak alatt a személyzetnek 2-3 fel- és leszállást kell átélnie, amely fizikailag különösen megterhelő lehet a szervezet számára.
  • Mivel fedélzeti árusítás történik, ezért a személyzetnek egyben jó értékesítőnek is kell lennie. Az árukészletért gyakran anyagi felelősséggel tartoznak, sőt, egyes légitársaságoknál egy adott crew szakmai előmenetele is függhet attól, mennyire ügyesen árusít.

Összességében én úgy gondolom, hogy fapados légitársaságnak dolgozni egyáltalán nem rossz választás, főleg akkor, ha valaki most készül belekóstolni a repülés világába. Emellett egy ilyen tapasztalat kiváló ugródeszka lehet a prémium légitársaságok világába is.

Első napom az Emirates egyenruhájában 2013-ban.

Prémium légitársaságok

A prémium kategóriás légitársaságok hosszabb és rövidebb járatokat egyaránt indítanak. Útvonalaik kontinenseken ívelhetnek át, de összeköthetnek egy régión belüli nagyvárosokat is. Jegyáraik általában sokkal magasabbak a fapados társaságok által kínált jegyeknél, azonban a szolgáltatásuk minősége is ehhez igazodik. Az utasnak általában nem kell külön fizetnie a nagyobb fedélzeti poggyászért vagy első feladott csomagért. Emellett hosszabb utakon térítésmentesen szolgálnak fel a napszaknak megfelelő ételt és italt, valamint az utas a saját igényeihez és nem utolsó sorban a pénztárcájához mérten választhat, hogy turista, business, esetleg első osztályon kíván-e utazni. A legnevesebb légitársaságok személyzetét gyakran irigységgel vegyes csodálattal bámulják meg az emberek a repülőtereken, így nem csoda, hogy sok fiatal vágyik hasonló karrierre.

Egy prémium légitársaságnak dolgozni számos előnnyel jár:

  • A tréning általában ingyenes vagy nagyon kedvező feltételek mellett érhető el a frissen kiválasztott stewardess és steward palánták számára.
  • A juttatási csomag versenyképes és komplex – gyakran tartalmazza az egyenruhát, biztosítást, orvosi ellátást, sőt sokszor a lakhatást is.
  • Az útvonalak jelentős része jár layoverrel, azaz ott alvással, amely során a személyzetnek lehetősége van a világ szinte bármely pontján várost nézni és új kultúrákat megismerni. A szállások is elsőosztályúak: a cabin crew elhelyezése általában négycsillagos hotelekben történik, amely biztosítja a kellő kényelmet a visszaúthoz szükséges pihenéshez.

A sokak számára álommunkának tűnő lehetőségért cserébe azonban a légitársaságok is számos dolgot várnak el a munkavállalóiktól:

  • A prémium légitársaságok általában egy vagy csak néhány bázissal rendelkeznek, így a munkába állás a legtöbb esetben költözéssel jár – gyakran akár egy másik földrészre. Ez azt jelenti, hogy a légiutaskísérőknek készen kell állniuk arra, hogy a családjukat, barátaikat hátrahagyva teljesen egyedül kezdenek új életet egy új országban.
  • A prémium légitársaságokkal szembeni ügyfélelvárások sokkal magasabbak, mint egy fapados szolgáltató esetében. Az utasok gyakran érkeznek a turista osztályra irreális elvárásokkal, így a személyzeten különösen nagy a nyomás a kiszolgálás tekintetében.
  • Mivel ebben a kategóriában egy adott légitársaság egyik legfőbb előnye a kiszolgálás minőségében rejlik, ezért a cabin crewra rengeteg feladat hárul. A pihenőidő minimális és a szervízben nincs üresjárat – ha épp nem valamelyik főétkezés felszolgálása folyik, akkor italokat kell kínálni az utasoknak vagy éppen biztosítani kell, hogy a légitársaság által megígért utazási élmény minden eleme – például az ülések háttámlájába épített szórakoztató rendszer – kifogástalanul működik.

Összességében azonban úgy gondolom, hogy akiben van kellő nyitottság, kitartás és egy magas színvonalú vendéglátással szembeni elkötelezettség, mindenképpen próbálja ki, milyen egy ötcsillagos légitársaság egyenruháját viselni. Fantasztikus élmény lesz!

A fapados és prémium társaságoknak egyébként számos közös vonásuk is van:

  • működésüket nemzetközi szervek, mint például az IATA felügyelik, így mindkét kategória légitársaságainak azonos biztonsági előírásoknak kell megfelelniük,
  • ennek megfelelően a személyzet kiképzése – a fedélzeti kiszolgálástól eltekintve – azonos színvonalú,
  • mindkét kategória előszeretettel alkalmaz nemzetközi crewt,
  • általában mindkét kategória munkáltatói kínálnak kedvezményes jegyeket a dolgozóiknak.

Ha szeretnél többet megtudni a repülés világáról és arról, hogyan lehetsz stewardess vagy steward, jelentkezz soron következő tanfolyamunkra.

Réka